Een dag door het wilde westen van Canada - Reisverslag uit Whistler, Canada van Wim & Ria Zijlmans - WaarBenJij.nu Een dag door het wilde westen van Canada - Reisverslag uit Whistler, Canada van Wim & Ria Zijlmans - WaarBenJij.nu

Een dag door het wilde westen van Canada

Door: Wim & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ria

11 Mei 2016 | Canada, Whistler

Lekker vroeg op pad met als einddoel voor vandaag: Whistler. Dit is veruit de langste route die we op één dag rijden, 424 km. De route via de Hwy. 97 voert ons door de steppeachtige hoogvlakte aan de bovenloop van de Fraser River, het wilde westen van Canada, heuvelachtige boerenland, kuddes runderen en goudzoekersplaatsjes. Om de delvers bij de grote goldrush van 1860 van de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien, werd de Cariboo Waggong Road aangelegd. Nog altijd heten veel boerendorpjes, die meestal rond postkoetshaltes ontstonden, naar de afstand, 70 Mile house, 100 Mile house genoemd, waar we even stoppen voor koffie.
De weg gaat over in de Seato-Sky-Highway (Hwy. 99), een enorme belevenis, de weg slingert zich langs de diep ingesneden fjord (uitkijkpunten, mooie watervallen en informatieborden die de indiaanse geschiedenis van de streek belichten.

Onderweg even lunchen in Lillooet, een klassiek pionierstadje aan de oude route van de goudzoekers. Hier bezoeken we nog een museumpje over de historie van het stadje.
Van Lillhooet volgt de route de Fraser River naar zee. De rivier heeft een diepe canyon uitgesleten in de Coast Mountains, we zijn diep onder de indruk. Ieder punt waar maar mogelijk, wordt benut om uit te stappen en te genieten van de indrukwekkende omgeving.

Whistler (het toneel van de Olympische Winterspelen van 2010) ligt op zo’n twee uur rijden ten noorden van Vancouver. Het is nauwelijks te geloven dat dit stadje in de sneeuwrijke Coast Mountains pas zo’n 50 jaar geleden werd gebouwd. In dit stadje vinden we een mooie camping, “Riverside Resort” met zicht op de besneeuwde bergtoppen, hier blijven we 2 nachten.

• 13 Mei 2016 - 13:32

Sandra:

Ziet er super uit nog een paar weken aan vast plakken geniet ervan veel plezier nog groetjes Sandra

• 13 Mei 2016 - 13:35

Theo En Teuni :

Hallo vakantiegangers,

Nu konden wij jullie al goed volgen via de routebeschrijving, maar met de reisverslagen en de foto's erbij is het helemaal geweldig. Wij waren er vooraf al van overtuigd, dat dit een mooie trip zou worden, maar de werkelijkheid is overtreffend. Wat doen jullie veel indrukken op en zullen jullie genieten! -;)

Liefs uit Vlissingen