Icefields Parkway - Reisverslag uit Blue River, Canada van Wim & Ria Zijlmans - WaarBenJij.nu Icefields Parkway - Reisverslag uit Blue River, Canada van Wim & Ria Zijlmans - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway

Door: Wim & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ria

09 Mei 2016 | Canada, Blue River

We gaan op weg naar de ‘prachtroute van de Rockies’ de Icefields Parkway (Hwy.93) deze loopt over een afstand van 230 km van Lake Louise naar Jasper. Hij voert constant langs de graat van het gebergte, zodat je een onafgebroken reeks gletsjers en bergmeren, watervallen en drieduizenders ziet. We zijn lekker vroeg, de ochtendzon zet de blank gepolijste rotswanden en ijsvallen in een zachtroze gloed. De Athabasca Glacier is zeer imponerend, deze gletsjertong maakt deel uit van het 325 km2 grote Columbia icefield, nog maar een eeuw geleden vulde het ijs het hele dal, waar nu de Hwy. 93 doorheen loopt, onvoorstelbaar. Borden langs de weg geven hoe snel de gletsjer zich heeft teruggetrokken.

We eten wat in Jasper en maken een korte wandeling en besluiten dan toch maar om verder te rijden, het weer is niet geweldig. Clearwater in Britisch Columbia geeft mooi weer aan.
We maken een korte stop in het Mount Robson park, dat in het westen aan Jasper grenst, daar ligt de hoogste top van de Rocky Mountains die zich maar liefst 3954 m verheft.

Na regen komt zonneschijn, op de camping Dutch Lake Resort (een Nederlander heeft in de jaren 30 waterlelies geïmporteerd, vandaar de naam) in Clearwater krijgen we een idyllische plek aan het Dutch Lake.

Wim & Ria

Een fijne tocht met de camper maken, een gevoel van vrijheid en weidsheid ervaren. Het is voor ons niet belangrijk of we alle attracties te zien krijgen, wel om te wandelen in de bergen of over de wilde stranden en vooral te genieten van dit prachtige land.

Actief sinds 05 Mei 2016